Hulp bij betalen

Kun je je (energie)rekening moeilijk of niet meer betalen? Dan is het fijn om te weten dat verschillende organisaties je kunnen adviseren en helpen. Bijvoorbeeld je gemeente, het sociaal wijkteam of een energiecoach.

Let op: de meeste regelingen verdwijnen in 2024
Het prijsplafond vervalt, en je krijgt geen energietoeslag meer. De belasting op stroom gaat omlaag, maar de netbeheerkosten en belasting op gas gaan omhoog. Dat betekent dat jouw energierekening ook omhoog gaat.


Hulp door Woonbron

Sluit een betalingsregeling af

Je betaalt de huur, inclusief het voorschot stookkosten en servicekosten, altijd vóór de eerste dag van de maand. Misschien lukt het deze maand niet om de huur betalen. Dan heb je een huurachterstand.

Laat jouw huurachterstand niet te hoog worden en neem meteen contact met ons op. We denken graag mee over een oplossing. Bijvoorbeeld door het aanvragen van een betalingsregeling.

Betalingsregeling aanvragen
Lees hoe we jou kunnen helpen



Hulp door de gemeente

Mensen met een laag inkomen hebben recht op € 1.300,- energietoeslag

Misschien heb je recht op een energietoeslag van maximaal € 1.300,-. Dit hangt af van je inkomen. Deze toeslag moet je zelf aanvragen. Krijg je bijstand? Dan wordt deze toeslag automatisch overgemaakt door de gemeente.

Kijk op de website van jouw gemeente voor meer informatie. Daar staan ook de voorwaarden.

Hulp voor mensen met een laag inkomen

Gemeenten kunnen op verschillende manieren helpen bij financiële problemen. Heb je moeite om de rekeningen te betalen? Wacht dan niet. Maar gebruik van de mogelijkheden van jouw gemeente.

Betalingsachterstand bij je energieleverancier? Voorkom afsluiting en neem contact op!

En spreek een betalingsregeling af. Zo voorkom je dat je wordt afgesloten van stroom, gas en/of warmte. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid. Neem voor hulp bij betalingsproblemen contact op met je eigen gemeente.



Hulp door de overheid

Sommige mensen met een laag inkomen hebben recht op huurtoeslag en zorgtoeslag

Misschien heb je recht op huurtoeslag of zorgtoeslag. Maak daarom een proefberekening op de website van de Belastingdienst. Dan weet je meteen of je recht hebt op deze toeslagen. En hoeveel toeslag je krijgt.

Voor de proefberekening van de huurtoeslag heb je de kale huur (of netto huur) en subsidiabele servicekosten nodig. Dit zijn:

  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • kosten voor de huismeester of complexbeheerder
  • kosten voor een recreatieruimte

De opbouw van jouw huurprijs vind je op onze website.

Opbouw huurprijs bekijken

Sommige mensen hebben recht op een bijdrage van het Tijdelijk Noodfonds Energie

Of je recht hebt op een bijdrage, hangt af van je inkomen. En van het bedrag dat je iedere maand uitgeeft aan energie. Het Tijdelijk Noodfonds Energie betaalt een deel van je energierekening.

Start de situatie check
Meer informatie over het Noodfonds Energie

Goed om te weten: dit geldt alleen voor bewoners die zelf een energiecontract voor stroom en gas of warmte hebben. Woon je in een gebouw met blokverwarming of collectieve stadsverwarming? Kijk dan hierboven naar de regelingen van de gemeente en overheid.

Als ondernemer met een hoge energierekening krijg je misschien een tegemoetkoming

Het gaat om de Tegemoetkoming Energiekosten (TEK). Die moet ervoor zorgen dat bedrijven die veel energie verbruiken, zoals bakkers, minder last hebben van de gestegen energieprijzen. Alle informatie en voorwaarden vind je op de website van de RVO.

Hulp bij besparen

Wil je besparen op energie, maar kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Hieronder krijg je tips waar je meteen mee aan de slag kunt gaan. Ook zie je waar je gratis hulp kunt krijgen.

Tips om zelf energie te besparen

Energie besparen kan heel simpel zijn, zonder dat het je eerst veel geld kost. Deuren dicht, korter douchen, lampen uit en apparaten niet op standby laten staan. Het is vaak een kleine moeite. En alles bij elkaar scheelt het een heleboel op je energierekening.

Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de afbeelding onderaan deze pagina. Op de website van Milieu Centraal staan ook handige bespaartips. Of bekijk de handige bespaartips van Steffi.

Klik op deze link voor een grotere afbeelding

Gratis bespaaradvies van een energiecoach

Energiecoaches van de gemeente geven je in een persoonlijk gesprek handige tips over energiebesparing. Deze coaches komen vaak bij jou uit de buurt.

Dit doet Woonbron om woningen energiezuiniger te maken

Veel woningen van Woonbron zijn al goed geïsoleerd, maar nog niet allemaal. Woningen die nu nog een E, F, of G-label hebben, worden de komende jaren aangepakt.

In 2028 willen we zo veel mogelijk E, F en G-labels aangepakt hebben. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij renovaties. We isoleren dan onder andere de ramen en gevels, en verbeteren ook de ventilatie. Bij gewoon onderhoud kijken we standaard of en hoe verduurzaming mogelijk is. Als we gaan schilderen kijken we bijvoorbeeld meteen of we enkelglas kunnen vervangen.

Alle nieuwbouwwoningen worden aangesloten op een warmtenet of worden verwarmd met een warmtepomp. En ieder jaar wordt in honderden woningen de verwarming met gas vervangen door een warmtenet of een ander duurzamer alternatief. We stellen ook voor om het kookgas te verwijderen. Ook plaatsen we zonnepanelen. Daarnaast is bij VvE's waarvan we onderdeel zijn verduurzaming op de agenda's gezet, zodat ook binnen die VvE's verduurzamingsplannen kunnen worden gemaakt.


Heb je problemen met de verwarming?

Bekijk de oplossingen

Ook ventileren is belangrijk

Want een vochtig huis is moeilijk te verwarmen. En kost dus meer energie en geld. Vocht kan ook zorgen voor schimmel. Dat is slecht voor je gezondheid. Het helpt om goed te ventileren en luchten. Zo voorkom je vocht en schimmel.

Je herkent vocht aan een muffe lucht in huis. En soms ook aan de druppels die aan de binnenkant van je ramen zitten.

Bekijk onze tips over ventilatie

Vraag en antwoord

Hieronder geven we antwoord op vragen die wij vaak krijgen. Dit overzicht wordt regelmatig aangevuld. De laatste update is van 15 januari 2024.

Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier. We helpen je graag verder.


Over verwarming

Ik wil de verwarming helemaal uitzetten. Kan dat veilig?

Dat is niet verstandig. Want als je de verwarming niet gebruikt, kan je last krijgen van vocht en schimmel. Dat is slecht voor je gezondheid. Het helpt om goed te ventileren en luchten. En om de temperatuur in huis op ongeveer 15 graden te houden. Zo voorkom je vocht en schimmel.

Bekijk onze tips over ventilatie
Lees het artikel van RTL Nieuws over minder stoken, meer schimmel

Kan ik mijn verwarming vervangen door een elektrische- of petroleumkachel? Of kan ik kaarsen en waxinelichtjes gebruiken voor verwarming?

Nee! Veel mensen zoeken goedkope alternatieven om er deze winter warmpjes bij te zitten. Soms levert dat creatieve oplossingen op. Maar niet elk idee is even verstandig. Sommige ideeën zijn zelfs levensgevaarlijk.

Kaarsen, bloempotkachel of petroleumkachel
Inmiddels is het een ware trend: het huis verwarmen met kaarsen, een bloempotkachel of petroleumkachel. Dat lijkt gezellig, maar ze hebben weinig effect en zijn slecht voor je gezondheid. Uit onderzoek is gebleken dat er dan heel veel fijnstof vrijkomt. Veel meer dan bij een drukke snelweg.

Er is ook brandgevaar. En gevaar voor koolmonoxide. Dat staat bekend als 'sluipmoordenaar'. Zeker in woningen waar niet of minder goed geventileerd wordt. Je ruikt koolmonoxide niet, maar kunt er wel ernstige lichamelijke klachten van krijgen. Of zelfs overlijden. Kijk dus uit!

Elektrische kachel
Denk je erover om een elektrische kachel te kopen? Houd er dan rekening mee dat deze veel stroom verbruikt. Keramische kachels en infraroodkachels zijn energiezuiniger dan andere modellen.

Bekijk de tips van de brandweer

Kan ik mijn verwarming vervangen door een airco of houtkachel?

Nee, dit mag niet.

Kan ik veilig koken op een petroleumstel, gasfles of barbeque?

Nee! Dat is levensgevaarlijk. Doe dit nooit binnen in huis. Want er is gevaar voor koolmonoxide. Dat staat bekend als 'sluipmoordenaar'. Zeker in woningen waar niet of minder goed geventileerd wordt. Je ruikt koolmonoxide niet, maar kunt er wel ernstige lichamelijke klachten van krijgen. Of zelfs overlijden. Kijk dus uit!

Bekijk de tips van de brandweer

Is het slim om alle ramen, deuren en ventilatieroosters dicht te houden? En ventilatie uit te zetten, zodat er geen warmte verloren gaat?

Nee, want ventileren is belangrijk. Een vochtig huis is moeilijk te verwarmen. En kost dus meer energie en geld. Vocht kan ook zorgen voor schimmel. Dat is slecht voor je gezondheid. Het helpt om goed te ventileren en luchten. En om alle ventilatieroosters open te laten. Zo voorkom je vocht en schimmel.

Je herkent vocht aan een muffe lucht in huis. En soms ook aan de druppels die aan de binnenkant van je ramen zitten.

Bekijk onze tips over ventilatie

Kan ik afgesloten worden van de blokverwarming of stadsverwarming?

Nee, dat kan niet. Blokverwarming zorgt voor de verwarming en soms ook voor het warme water in alle woningen van je woongebouw. Dit geldt ook voor stadsverwarming via een warmtenet.

Je kunt zelf bepalen of je de verwarming gebruikt. Dat kan met de radiatorknop op de radiatoren. De meters op de radiatoren houden bij hoeveel warmte je in de woning verbruikt. Dit persoonlijk verbruik is een deel van de afrekening stookkosten. Het andere deel gaat over de afrekening van de gemeenschappelijke kosten. Je betaalt dus altijd aan de afrekening stookkosten. Ook al heb je in je woning geen warmte en warm water (verbruikt).

Wat zijn de gemeenschappelijke kosten?
De collectieve ketel van je woongebouw zorgt voor warmte en het warm water in alle woningen. In de ketel wordt het water al voor een deel voorverwarmd zodat iedereen sneller warm water in de woning heeft. De warmte wordt via naar alle woningen in je woongebouw vervoerd. De kosten van het energieverbruik door de ketel en deze leidingen worden verdeeld over alle bewoners. Uiteraard op basis van de grootte van de woning. Dit is het deel dat je blijft betalen.

Ik kook nog op gas. Kan ik overstappen op elektrisch koken en mijn eigen gasmeter laten verwijderen?

Dat hangt af van de situatie en mag alleen met toestemming van Woonbron. Hoe dat werkt lees je hier. Je hebt bijvoorbeeld een extra groep in de meterkast nodig. Deze moet je laten aanleggen door een erkend installateur. De kosten betaal je zelf.


Over het voorschot service- en stookkosten

Bekijk het antwoord op veelgestelde vragen over:
Stookkosten
Servicekosten


Over isolatie en verduurzaming

Wanneer wordt mijn huis geïsoleerd of verduurzaamd?

Dat kunnen we nog niet precies zeggen. Veel woningen van Woonbron zijn al goed geïsoleerd, maar nog niet allemaal. Woningen die nu nog een E, F, of G-label hebben, worden de komende jaren aangepakt.

In 2028 willen we zo veel mogelijk E, F en G-labels aangepakt hebben. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij renovaties. We isoleren dan onder andere de ramen en gevels, en verbeteren ook de ventilatie. Bij gewoon onderhoud kijken we standaard of en hoe verduurzaming mogelijk is. Als we gaan schilderen kijken we bijvoorbeeld meteen of we enkelglas kunnen vervangen.

Alle nieuwbouwwoningen worden aangesloten op een warmtenet of worden verwarmd met een warmtepomp. En ieder jaar wordt in honderden woningen de verwarming met gas vervangen door een warmtenet of een ander duurzamer alternatief. We stellen ook voor om het kookgas te verwijderen. Ook plaatsen we zonnepanelen. Daarnaast is bij VvE's waarvan we onderdeel zijn verduurzaming op de agenda's gezet, zodat ook binnen die VvE's verduurzamingsplannen kunnen worden gemaakt.

Betaal ik een huurverhoging bij isolatie?

Als jouw huis is geïsoleerd vóór 2023 betaal je meestal een extra huurverhoging. We kijken dan naar de gemiddelde besparing op de energierekening als gevolg van de isolatie. Vanaf 2023 vragen we geen huurverhoging meer voor isolatiemaatregelen. Dat hebben alle woningcorporaties in Nederland met elkaar afgesproken.

Hoe weet ik welk energielabel mijn huis heeft?

Dat kun je heel makkelijk zelf opzoeken via energielabel.nl. Je hebt alleen je postcode en huisnummer nodig. Als je inlogt op onze website kun je ook de opbouw van jouw huurprijs bekijken. Daar staat meestal ook welk energielabel jouw huis heeft.

Ga naar energielabel.nl
Lees meer over energielabels

Wat als de website energielabel.nl en de huurprijsopbouw van Woonbron een ander energielabel laten zien?
Neem contact met ons op. Dan zoeken we uit waar dit verschil vandaan komt.

Mijn huis heeft energielabel E, F of G. Krijg ik dan korting op mijn huur?

Nee. Maar het energielabel bepaalt wel hoeveel punten jouw huis krijgt. En die punten bepalen de maximale huur. Dit heet het woningwaarderingsstelsel.

Huizen met energielabel E, F of G krijgen minder of geen punten. De minister wil punten aftrekken bij woningen met energielabel E, F of G. We weten nog niet precies hoe dit gaat werken. En wanneer dit ingaat.

Woningwaardering en punten bekijken

Wanneer krijg ik zonnepanelen?

Dat kunnen we nog niet precies zeggen. We plaatsen zonnepanelen stap voor stap op steeds meer huizen. Dit doen we meestal buurt voor buurt. Kijk later nog een keer op deze pagina om te zien of er al meer bekend is over het plaatsen van zonnepanelen in jouw buurt.

Mag ik ook zelf zonnepanelen plaatsen?

Op dit moment niet. Maar we denken na over hoe we dit mogelijk kunnen maken. Kijk later nog een keer op deze pagina om te zien of er al meer bekend is.

Mijn cv-ketel is oud en niet zuinig. Kunnen jullie deze vervangen?

De meeste huizen hebben al een zuinige hr-ketel. Er zit niet veel verschil tussen oude en nieuwe hr-ketels. Nieuwe ketels zijn soms wel zuiniger met stroom. We vervangen cv-ketels alleen als deze kapot zijn. Of als deze aan het einde van hun levensduur komen.

Mag ik zelf dubbel glas plaatsen?

Dat hangt af van de situatie en mag alleen met toestemming van Woonbron. Hoe dat werkt lees je hier.


Wij hebben ons best gedaan om zoveel mogelijk informatie over hoge energiekosten en regelingen te verzamelen op deze pagina. Misschien veranderen de regelingen in de tussentijd. Of klopt niet alle informatie. Daar is Woonbron niet aansprakelijk voor.