Na twee jaar voorbereiding is het zover: vandaag gaan de circa 2.500 woningen, zorgeenheden en bedrijfsruimten van Stichting Humanitas Huisvesting (SHH) over naar Woonbron. Door haar financiële situatie kon SHH niet langer zelfstandig voortbestaan. De overgang naar Woonbron geeft de huurders van SHH zekerheid. Zij houden hun contract, kunnen voortaan gebruik maken van de dienstverlening van Woonbron en zijn verzekerd van goed onderhoud aan hun woningen. De overdracht kwam tot stand in overleg met de bewonersorganisaties van beide corporaties, de gemeenten waarin ze actief zijn en de belangrijkste instellingen binnen de corporatiesector.

Een groot deel van de huurders van SHH is afhankelijk van zorghulp. De overname van het bezit door Woonbron biedt de beste oplossing om de belangen van deze huurders en andere betrokken partijen zo goed mogelijk te waarborgen. De huurders van SHH krijgen eindelijk zekerheid. Zij houden hun contract en zijn voortaan verzekerd van een goede dienstverlening en onderhoud. Waar onderhoud in de afgelopen jaren achterbleef, gaat Woonbron een inhaalslag maken. Ook zal Woonbron nadrukkelijk aanwezig zijn in de woongebouwen. In aanloop naar de overname gingen medewerkers van SHH en Woonbron op diverse momenten bij de huurders van SHH langs om ze te informeren over de veranderingen.

Positieve bijdrage leveren
Gisteren tekenden de bestuurders van Humanitas Huisvesting en Woonbron de overeenkomst voor de overname. Richard Sitton, bestuursvoorzitter van Woonbron: 'Ik ben blij dat het rond is en we de bewoners van Humanitas Huisvesting welkom mogen heten. De missie van Woonbron is om er te zijn voor hen die ons nodig hebben. Dat geldt zeker voor de huurders van Humanitas. We zien de overgang naar Woonbron als een kans om echt een positieve bijdrage te leveren voor deze bewoners. Dat verdienen ze."

Aan de slag
Woonbron neemt de medewerkers in vaste dienst van SHH over. Die gaan samen met enkele medewerkers van Woonbron een nieuwe afdeling vormen die zich toelegt op het huisvesten van ouderen en kwetsbare bewoners. De medewerkers staan te popelen om aan de slag te gaan. Gert Nobel, manager van de afdeling: 'De komende tijd zoeken we de bewoners nadrukkelijk op. We willen ze vertrouwen teruggeven. Dit vraagt empathie, aandacht en tijd. Ook willen we komende tijd reuring terugbrengen in de complexen, bijvoorbeeld door te zoeken naar sociale ondernemers voor invulling van leeggekomen ruimtes onderin de complexen. Dit zorgt voor meer woonplezier, sociale veiligheid en het tegengaan van eenzaamheid'.