Huurders van de Wintertuin en de Ricardishof in Delft zijn deze week verrast met onverwacht bezoek. Het wijkteam van woningcorporatie Woonbron bracht hen namelijk een smaakvolle attentie. Het was een blijk van dank van de verhuurder voor het begrip dat alle bewoners hebben getoond toen zij de enige lift van hun woongebouw noodgedwongen een week niet konden gebruiken.

Veiligheid

Regelmatig onderhoud aan liften is nodig om storingen te voorkomen. Ook om kleine gebreken te verhelpen zodat groter leed wordt voorkomen. Woonbron voerde dit preventief onderhoud in november en december uit in twee van zijn woongebouwen in Delft; de Wintertuin en de Ricardishof. In tegenstelling tot veel andere gebouwen is hier maar een lift. Dit betekent dat de bewoners tijdens geen lift tot hun beschikking hebben want de lift moet uit oogpunt van veiligheid buiten werking zijn gesteld.

Voorzorg

Woonbron weet dat in beide gebouwen veel mensen wonen die afhankelijk zijn van de lift. De corporatie stuurde daarom ruim van te voren een aankondiging dat de lift het in een bepaalde periode het niet zou doen. Dit stelt de bewoners immers in staat om rekening hiermee te houden als zij hun afspraken inplannen. In dezelfde brief vroeg de verhuurder contact op te nemen als men in die periode in de problemen zou komen. Op deze wijze kan maatwerk worden geboden. Uiteindelijk hebben alle bewoners de periode zonder lift prima zelf kunnen overbruggen.