Geplaatst op

De 3 bestuursleden van de bewonersvereniging stonden centraal tijdens het feestje voor de afronding van alle onderhoudswerkzaamheden. Bewoners, aannemers, Woonbron, allemaal zijn ze het erover eens: dankzij hun kennis en inzet liep alles op rolletjes. We gingen in gesprek met de 3 leden.

In april vierden bewoners van de Heijermansflat in Spijkenisse de afronding van alle onderhoudswerkzaamheden. De flat kreeg warmtepompen, zonnepanelen en een gemoderniseerde lift. Ook zijn balkons en deuren geverfd, is de centrale ingang aangepakt en zijn videodeurbellen geïnstalleerd. De lijst is eindeloos. De 3 bestuursleden van de bewonersvereniging stonden centraal tijdens het opleverfeestje. Bewoners, aannemers, Woonbron, allemaal zijn ze het erover eens: dankzij hun kennis en inzet liep alles op rolletjes. We gingen in gesprek met de 3 leden.

"Wij hebben alle 3 een technische achtergrond. En we weten alles van onze flat: leidingen, installaties, afsluiters, bekabeling en meterkasten, we hebben ze allemaal vastgelegd in werktekeningen en plattegronden", vertellen Joop Heesbeen, Cor Wijgers en Peter Doeselaar aan tafel in de huiskamer bij Joop op de 6e verdieping. "We beschikken dus over een schat aan informatie voor Woonbron en aannemers."

Verhalen uit de praktijk
Cor: "Neem de grote meterkast van het gebouw. Daar is in de loop der jaren heel wat aan gewerkt. Peter en ik zijn met 2 installateurs 2 dagen bezig geweest om te achterhalen waar alle kabels voor dienden. Zonder ons was het bedrijf er niet uitgekomen. Vervolgens maakte Peter van de vernieuwde meterkast weer tekeningen. Die hangen er nu. Handig voor als er weer een installateur komt."

Joop: "We hebben op allerlei manieren het werk voor hoofdaannemer BVR en onderaannemers efficiënter gemaakt. Dat deden we door de werkzaamheden door te nemen en suggesties te doen, bewoners op de hoogte te brengen, tijdschema's te maken en te zorgen dat aannemers in ieder appartement terechtkonden."

Peter: "We regelden dat bewoners die niet thuis waren, de sleutel bij de buren achterlieten. Eén van ons haalde die op, liet de aannemer binnen en bleef in de woning tijdens de werkzaamheden. Daarna brachten we de sleutel terug naar de buren. Zo maakten we met alle bewoners samen de werkzaamheden mogelijk."

Handen uit de mouwen
Joop: "Wij zijn er voor de bewoners. Als een bewoner een probleem of vraag heeft, geven we dat meteen aan elkaar door en lossen we het op, het liefst dezelfde dag nog. We wachten niet tot een volgende vergadering."

Cor: "We steken zelf ook de handen uit de mouwen. Tijdens de renovatie hebben we de balkons vrijgemaakt voor de schilders. Veel bewoners zijn op hoge leeftijd, die kunnen dat zelf niet meer. Ook hebben we gezorgd dat er een noodlift is gekomen tijdens de werkzaamheden. Daar zijn we bij gaan staan om bewoners met de lift vertrouwd te maken."

Joop: "Peter heeft ook meegedacht over de inrichting van de parkeerplaats als bouwterrein. En toen een installateur vergat een afsluiter dicht te zetten, leidde dat 's avonds laat tot grote wateroverlast in een woning. Met een waterstofzuiger hebben we toen de woning weer droog gemaakt. Die waterstofzuiger is van de bewonersvereniging. We hebben 2 schuren vol materialen en gereedschap waarmee we bewoners helpen."

"Wij dienden ook als communicatiekanaal"


Belangrijke stem
"Het is belangrijk geweest dat we er bij de eerste planvorming al bij waren, zodat gebruik kon worden gemaakt van onze kennis en draagvlak bij bewoners", leggen de 3 uit. "We hadden ook een belangrijke stem in de keuze voor de aannemer. We hebben bewoners steeds voorgelicht en uitgelegd wat er ging gebeuren. Uiteindelijk hebben we er mede voor gezorgd dat het draagvlak voor de renovatie ver boven de 70 procent uitkwam. Zo'n 95 procent van de bewoners is lid van de bewonersvereniging, zij waarderen wat wij doen. Wij dienden dan ook als communicatiekanaal voor de aannemer richting bewoners. En andersom."

De mannen hebben een duidelijke visie over het soepele verloop van de werkzaamheden. Joop: "De aannemer nam echt de moeite met ons te praten. 'Wie zijn jullie? Wat is jullie achtergrond? Wat was jullie werk vroeger? Waarom hebben jullie zoveel verstand van techniek?' Ze waren oprecht geïnteresseerd. Daardoor wisten ze wat ze aan ons hadden. En wij waren geïnteresseerd in de aannemer en onderaannemers. Je moet het toch samen doen. Voor alle bewoners."

Heijermansflat

Overig nieuws

Resultaten Aedes benchmark 2025: stabiel met ruimte voor verbetering

Onlangs zijn de resultaten van de Aedes benchmark 2025 bekendgemaakt. Deze jaarlijkse vergelijking helpt woningcorporaties om van elkaar te leren en hun prestaties te verbeteren. De benchmark kijkt naar vijf onderdelen: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering, en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. De prestaties worden ingedeeld in klasse A (hoog), B (midden) en C (laag).
Lees meer

Gemeente Delft, woningcorporaties en huurraden ondertekenen prestatieafspraken 2026

Woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeente Delft hebben woensdag 17 december de lokale prestatieafspraken voor 2026 getekend. Samen met huurdersorganisaties en de gemeente maken woningcorporaties ieder jaar afspraken voor het komende jaar. Het gaat dan over onderwerpen zoals de woningvoorraad, nieuwbouw sociale huurwoningen, huurbeleid, verduurzaming en leefbaarheid.
Lees meer

Woonbron start sociale nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in Dordrecht

Woonbron is gestart met de nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in de Wielwijk. Het gebouw dat op de M.H. Trompweg stond, is in 2023 gesloopt. Het bestond uit 24 portieketagewoningen. De nieuwbouw bestaat uit 39 driekamerappartementen (van 68 m² tot 73 m²) in de sociale huur met lift. Op de begane grond komen drie speciaal aangepaste woningen. Deze woningen krijgen grotere kamers en een ruime badkamer, waardoor ze volledig rolstoeltoegankelijk zijn. De officiële start van de bouw – het leggen van de eerste vloerplaat - werd verricht door Arthur Oerlemans (directeur Woonbron), Wim van der Kruijff (wethouder gemeente Dordrecht) en Johan Krijgsman (directeur Waal) in aanwezigheid van de direct betrokkenen.
Lees meer