Geplaatst op

De 3 bestuursleden van de bewonersvereniging stonden centraal tijdens het feestje voor de afronding van alle onderhoudswerkzaamheden. Bewoners, aannemers, Woonbron, allemaal zijn ze het erover eens: dankzij hun kennis en inzet liep alles op rolletjes. We gingen in gesprek met de 3 leden.

In april vierden bewoners van de Heijermansflat in Spijkenisse de afronding van alle onderhoudswerkzaamheden. De flat kreeg warmtepompen, zonnepanelen en een gemoderniseerde lift. Ook zijn balkons en deuren geverfd, is de centrale ingang aangepakt en zijn videodeurbellen geïnstalleerd. De lijst is eindeloos. De 3 bestuursleden van de bewonersvereniging stonden centraal tijdens het opleverfeestje. Bewoners, aannemers, Woonbron, allemaal zijn ze het erover eens: dankzij hun kennis en inzet liep alles op rolletjes. We gingen in gesprek met de 3 leden.

"Wij hebben alle 3 een technische achtergrond. En we weten alles van onze flat: leidingen, installaties, afsluiters, bekabeling en meterkasten, we hebben ze allemaal vastgelegd in werktekeningen en plattegronden", vertellen Joop Heesbeen, Cor Wijgers en Peter Doeselaar aan tafel in de huiskamer bij Joop op de 6e verdieping. "We beschikken dus over een schat aan informatie voor Woonbron en aannemers."

Verhalen uit de praktijk
Cor: "Neem de grote meterkast van het gebouw. Daar is in de loop der jaren heel wat aan gewerkt. Peter en ik zijn met 2 installateurs 2 dagen bezig geweest om te achterhalen waar alle kabels voor dienden. Zonder ons was het bedrijf er niet uitgekomen. Vervolgens maakte Peter van de vernieuwde meterkast weer tekeningen. Die hangen er nu. Handig voor als er weer een installateur komt."

Joop: "We hebben op allerlei manieren het werk voor hoofdaannemer BVR en onderaannemers efficiënter gemaakt. Dat deden we door de werkzaamheden door te nemen en suggesties te doen, bewoners op de hoogte te brengen, tijdschema's te maken en te zorgen dat aannemers in ieder appartement terechtkonden."

Peter: "We regelden dat bewoners die niet thuis waren, de sleutel bij de buren achterlieten. Eén van ons haalde die op, liet de aannemer binnen en bleef in de woning tijdens de werkzaamheden. Daarna brachten we de sleutel terug naar de buren. Zo maakten we met alle bewoners samen de werkzaamheden mogelijk."

Handen uit de mouwen
Joop: "Wij zijn er voor de bewoners. Als een bewoner een probleem of vraag heeft, geven we dat meteen aan elkaar door en lossen we het op, het liefst dezelfde dag nog. We wachten niet tot een volgende vergadering."

Cor: "We steken zelf ook de handen uit de mouwen. Tijdens de renovatie hebben we de balkons vrijgemaakt voor de schilders. Veel bewoners zijn op hoge leeftijd, die kunnen dat zelf niet meer. Ook hebben we gezorgd dat er een noodlift is gekomen tijdens de werkzaamheden. Daar zijn we bij gaan staan om bewoners met de lift vertrouwd te maken."

Joop: "Peter heeft ook meegedacht over de inrichting van de parkeerplaats als bouwterrein. En toen een installateur vergat een afsluiter dicht te zetten, leidde dat 's avonds laat tot grote wateroverlast in een woning. Met een waterstofzuiger hebben we toen de woning weer droog gemaakt. Die waterstofzuiger is van de bewonersvereniging. We hebben 2 schuren vol materialen en gereedschap waarmee we bewoners helpen."

"Wij dienden ook als communicatiekanaal"


Belangrijke stem
"Het is belangrijk geweest dat we er bij de eerste planvorming al bij waren, zodat gebruik kon worden gemaakt van onze kennis en draagvlak bij bewoners", leggen de 3 uit. "We hadden ook een belangrijke stem in de keuze voor de aannemer. We hebben bewoners steeds voorgelicht en uitgelegd wat er ging gebeuren. Uiteindelijk hebben we er mede voor gezorgd dat het draagvlak voor de renovatie ver boven de 70 procent uitkwam. Zo'n 95 procent van de bewoners is lid van de bewonersvereniging, zij waarderen wat wij doen. Wij dienden dan ook als communicatiekanaal voor de aannemer richting bewoners. En andersom."

De mannen hebben een duidelijke visie over het soepele verloop van de werkzaamheden. Joop: "De aannemer nam echt de moeite met ons te praten. 'Wie zijn jullie? Wat is jullie achtergrond? Wat was jullie werk vroeger? Waarom hebben jullie zoveel verstand van techniek?' Ze waren oprecht geïnteresseerd. Daardoor wisten ze wat ze aan ons hadden. En wij waren geïnteresseerd in de aannemer en onderaannemers. Je moet het toch samen doen. Voor alle bewoners."

Heijermansflat

Overig nieuws

Overeenkomst duurzame toekomst voor de Prelude getekend

Woningcorporatie Woonbron en aannemer Heembouw hebben een overeenkomst getekend voor verduurzaming en modernisering van woongebouw de Prelude in Delft. De aanpak van dit gebouw met 174 woningen voor ouderen aan de Chopinlaan richt zich op verbetering van de woonkwaliteit, bereikbaarheid en veiligheid. Ook wordt de verwarmingsinstallatie aangepast, zodat deze later eenvoudig aangesloten kan worden op het Warmtenet. Bewoners van de Prelude krijgen na deze aanpak meer comfort en gaan energiezuiniger wonen. Samen met de bewoners Woonbron heeft eerst aan de bewoners zelf gevraagd wat zij belangrijk vinden voor prettig wonen in de Prelude. Daarna is een klankbordgroep opgericht die namens alle bewoners met de corporatie over de plannen heeft gesproken. Eind vorig jaar is aan alle bewoners een voorstel gedaan voor de te nemen maatregelen. In een modelwoning konden zij zien welke werkzaamheden worden uitgevoerd en wat dit betekent voor hun woning. Het voorstel kreeg voldoende draagvlak bij de bewoners om met de uitvoering ervan te mogen starten. Klaar voor een duurzame toekomst Tijdens de werkzaamheden wordt regulier onderhoud gecombineerd met onder andere verbeteringen aan de ventilatie en isolatie van de woningen. Dit zorgt voor verhoging van het wooncomfort én voor energiezuiniger wonen met gemiddeld energielabel B. In de woningen die daarvoor in aanmerking komen, worden keuken, badkamer en toilet vernieuwd. De verwarmingsinstallatie wordt aangepast zodat het gebouw in de toekomst eenvoudig kan worden aangesloten op het Warmtenet Delft. Ook worden brandwerende voorzieningen aangebracht om aan de huidige brandveiligheidsnormen te voldoen. Nieuw: zorgwoningen in de Prelude Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft een subsidie verstrekt om in de Prelude 51 woningen zorggeschikt en toegankelijker te maken. Van dit aantal zullen 27 woningen beschikbaar zijn voor mensen met een Wlz-indicatie (Wet langdurige zorg). Vernieuwde hoofdingang De hoofdingang krijgt een nieuwe pui met elektrisch bedienbare schuifdeur. De brievenbussen komen aan de buitenkant. Bewoners hebben met een speciale sleutel toegang tot het gebouw. Met de videofoon in hun woning kunnen zij zien wie hun bezoek is en de schuifdeur openen. Deze aanpassingen dragen bij aan de veiligheid. Ruimte voor ontmoeting Op de begane grond komt een gemeenschappelijke recreatieruimte voor bijeenkomsten en creatieve activiteiten. Hierdoor ontstaat een gezellige ontmoetingsplek voor bewoners. De bedrijfsruimtes komen na de verbouwing allemaal op de begane grond. De enige bedrijfsruimte op de verdieping wordt omgebouwd naar een woning. De Prelude biedt daardoor straks aan 175 huishoudens een fijn thuis. De nieuwe ontmoetingsruimte is mede mogelijk gemaakt door de Stimuleringsregeling Ontmoetingsruimten in Ouderenhuisvesting (SOO). Ondersteuning tijdens werkzaamheden Bewoners kunnen tijdens de werkzaamheden in hun woning blijven. Heembouw zal met maatregelen de overlast zoveel mogelijk beperken. Er komt een rustwoning aan de binnentuin van het gebouw waar bewoners even kunnen ontsnappen aan de reuring van de werkzaamheden. Een bewonersbegeleider van Heembouw is aanwezig om vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden. Samenwerking met Heembouw Woonbron is in 2023 een vijfjarige samenwerking met vijf aannemers, waaronder Heembouw, aangegaan. Het doel is om efficiënter te werken en de kwaliteit van renovatie- en onderhoudsprojecten te verbeteren. Dit project is één van de 15 projecten die in samenwerking met een co-maker wordt uitgevoerd. Investeren in duurzaamheid Woonbron investeert ruim € 16 mln. in het verbeteren van het wooncomfort en de verduurzaming van 175 sociale huurwoningen voor ouderen in Delft. Ook wordt er geïnvesteerd in de voorbereiding van aansluiting op het Warmtenet. De werkzaamheden starten in mei 2025 en duren tot eind 2026.
Lees meer

Uitstel sloop woongebouw De Reiger

Deze week zijn de huurders van de woningen en bedrijfspanden van woongebouw De Reiger aan de Papsouwselaan in Delft geïnformeerd dat de sloop van het gebouw met een jaar is uitgesteld.
Lees meer