Geplaatst op

Rob: "Wat bleek? Het was de stem achter de deur, Peter Klapwijk. In de woning was niets geks te zien, toch wilde ik weten waarom hij nooit open deed. Vervolgens vertelde Peter zijn verhaal en dat was niet mis."

Als complexbeheerder Rob Kok in de zomer van 2022 bij een woning in de Poelsflat in Delfshaven ziet dat het balkon rommelig is, gaat hij langs. "Ik klopte op de deur en een zware stem gaf antwoord, maar er werd niet opengedaan. Mijn gevoel zei dat er iets aan de hand was. Daarom ging ik in de maanden daarna af en toe langs, maar er werd nooit opengedaan." Tot in december, dan staat er een keurige heer in zijn kantoor, of Rob even mee kon lopen voor een kleine reparatie. Rob: "Wat bleek? Het was de stem achter de deur, Peter Klapwijk. In de woning was niets geks te zien, toch wilde ik weten waarom hij nooit open deed. Vervolgens vertelde Peter zijn verhaal en dat was niet mis."

Alles kwijt
"Ik had een goede baan in de IT en een mooie woning, maar rond 2012 verloor ik door omstandigheden mijn werk en woning. Ik raakte in de schulden", vertelt Peter. "Ooit werkte ik bij de Sociale Dienst en ken de verhalen, maar toegeven dat ik zelf hulp nodig had, kon ik niet." Pas als hij bij het Leger des Heils slaapt, komt er een omslag. "Sindsdien probeer ik er weer bovenop te komen, dat gaat met vallen en opstaan. Ik had een hoop te verwerken, zonderde me af en kreeg in 2022 ook nog een hartinfarct."

Helpende hand
Inmiddels gaat het gelukkig beter. Na zijn kennismaking met Rob wordt Peter steeds actiever. "Ik help mijn buren met allerlei computer- en telefoonproblemen en doe vrijwilligerswerk in de wijk. Het is fijn iets voor anderen te betekenen", aldus Peter. "Ik ben er nog niet, maar ben vastberaden dit vol te houden. Als het kan help ik ook bewoners van andere wooncomplexen van Woonbron in de buurt." Rob moet hem af en toe afremmen. "Peter is nog steeds aan het herstellen van zijn hartinfarct. Hij gaat ineens wel heel snel!", lacht Rob.

Oog voor elkaar
"Het verhaal van Peter laat zien dat iedereen in de problemen kan komen", zegt Rob. "Daarom vind ik het belangrijk om af en toe bij onze bewoners over de vloer te komen. Niet om me met ze te bemoeien, maar ik zie snel genoeg of er iets is en dan kan ik hulp bieden."

Peter en Rob

Overig nieuws

Resultaten Aedes benchmark 2025: stabiel met ruimte voor verbetering

Onlangs zijn de resultaten van de Aedes benchmark 2025 bekendgemaakt. Deze jaarlijkse vergelijking helpt woningcorporaties om van elkaar te leren en hun prestaties te verbeteren. De benchmark kijkt naar vijf onderdelen: Huurdersoordeel, Bedrijfslasten, Duurzaamheid, Onderhoud & verbetering, en Beschikbaarheid & betaalbaarheid. De prestaties worden ingedeeld in klasse A (hoog), B (midden) en C (laag).
Lees meer

Gemeente Delft, woningcorporaties en huurraden ondertekenen prestatieafspraken 2026

Woningcorporaties, huurdersorganisaties en gemeente Delft hebben woensdag 17 december de lokale prestatieafspraken voor 2026 getekend. Samen met huurdersorganisaties en de gemeente maken woningcorporaties ieder jaar afspraken voor het komende jaar. Het gaat dan over onderwerpen zoals de woningvoorraad, nieuwbouw sociale huurwoningen, huurbeleid, verduurzaming en leefbaarheid.
Lees meer

Woonbron start sociale nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in Dordrecht

Woonbron is gestart met de nieuwbouw aan de M.H. Trompweg in de Wielwijk. Het gebouw dat op de M.H. Trompweg stond, is in 2023 gesloopt. Het bestond uit 24 portieketagewoningen. De nieuwbouw bestaat uit 39 driekamerappartementen (van 68 m² tot 73 m²) in de sociale huur met lift. Op de begane grond komen drie speciaal aangepaste woningen. Deze woningen krijgen grotere kamers en een ruime badkamer, waardoor ze volledig rolstoeltoegankelijk zijn. De officiële start van de bouw – het leggen van de eerste vloerplaat - werd verricht door Arthur Oerlemans (directeur Woonbron), Wim van der Kruijff (wethouder gemeente Dordrecht) en Johan Krijgsman (directeur Waal) in aanwezigheid van de direct betrokkenen.
Lees meer