Geplaatst op

Steeds meer mensen hebben moeite met het betalen van hun energierekening. Woonbron helpt graag huurders die hier tegenaan lopen. Dit doen we door te helpen bij energiebesparing, woningen te isoleren en door mensen de weg te wijzen naar andere instanties en hulpmiddelen. Bewoners met een hulpvraag kunnen contact met ons opnemen. Ook worden bewoners actief benaderd door de Woonbron Brigade.

Hulp aan bewoners
Hebben bewoners hulp nodig, in hun huis of bij het betalen van hun (energie)rekening, dan zijn we er voor hen en wijzen hen de weg. We willen zeker weten dat huurders geen regelingen laten liggen en gebruik maken van toeslagen, uitkeringen en andere steunmaatregelingen van de overheid. Een belangrijke bron van informatie is de speciaal ingerichte website www.woonbron.nl/energie. Hier staat duidelijke informatie over energiebesparing, wat huurders kunnen doen als zij problemen hebben met betalen en waar zij terecht kunnen met vragen.

Woonbron Brigade
Woonbron gaat ook actief naar huurders toe. De hiervoor in het leven geroepen Woonbron Brigade rukt één keer per maand uit en gaat dan langs in een wooncomplex of wijk om daar bewoners te helpen met allerhande vragen en verzoeken. De vakmensen van onze Woonbron KlusBus helpen ter plekke met bijvoorbeeld het plaatsen van tochtstrips en radiatorfolie. Andere bewoners worden geholpen met het aanvragen van toeslagen of een betalingsregeling. Voor deze acties werken we graag samen met onze maatschappelijke partners.

Woningen isoleren en gasloos maken
Veel woningen van Woonbron zijn al goed geïsoleerd, maar nog niet allemaal. Woningen die nu nog een E, F, of G-label hebben, worden de komende jaren aangepakt. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij renovaties. We isoleren dan onder andere de ramen en gevels, en verbeteren ook de wijze van ventileren. Ook bij regulier onderhoud kijken we standaard of en hoe verduurzaming mogelijk is. Alle nieuwbouwwoningen worden aangesloten op het warmtenet of worden verwarmd via een warmtepomp. En in de bestaande voorraad wordt jaarlijks in enkele honderden woningen de verwarming door gas vervangen door een warmtenet of een ander duurzamer alternatief en stellen we voor het kookgas te verwijderen. Ook plaatsen we zonnepanelen. Daarnaast is bij VvE's waarvan we onderdeel zijn verduurzaming op de agenda's gezet, zodat ook binnen die VvE's verduurzamingsplannen kunnen worden gemaakt.

De belangrijkste boodschap aan bewoners is: neem contact met ons op als je hulp nodig hebt. Zoals bij het betalen van je (energie)rekening of het nemen van energiemaatregelen in je huis. We kijken dan graag samen naar wat er mogelijk is.

Overig nieuws

Woonbron Brigade brengt warmte naar Bergwegplantsoen

Dinsdag 9 december was het een bruisende dag aan het Bergwegplantsoen 10 in Rotterdam. De Woonbron Brigade streek neer in deze Thuisplusflat, waar veel bewoners genieten van een fijne en bijzondere plek om zelfstandig te wonen. Ook stichting Humanitas heeft in dit gebouw een zorgafdeling. En Pameijer huist hier om mensen met kwetsbaarheid of beperking verder te helpen naar groei en zelfstandigheid. Kers op de taart is het restaurant van Plus in de Wijk centraal in het atrium. Het is dé ontmoetingsplek waar bewoners én mensen uit de buurt kunnen aanschuiven voor een kop koffie, een goed gesprek en tal van leuke activiteiten.
Lees meer

Nieuwe samenwerking Woonbron en Zeeuwse Gronden: wonen en zorg voor Rotterdammers met psychiatrische kwetsbaarheid

Woonbron en Zeeuwse Gronden hebben samen een overeenkomst gesloten om Rotterdammers met psychische kwetsbaarheid een zelfstandige woonplek te bieden, gecombineerd met zorg aan huis. Op 4 december tekenden de bestuurders van beide organisaties de samenwerkingsovereenkomst, waarmee zij zich inzetten voor woonoplossingen en begeleiding op maat voor mensen met een psychiatrische aandoening in Rotterdam.
Lees meer