Stookkosten

Op deze pagina lees je meer over wat stookkosten zijn. En over hoe de afrekening plaatsvindt.


Je woont in een gebouw met een collectieve cv-installatie (stadsverwarming of blokverwarming). Maar wat betekent dit voor jouw stookkosten? En waar wordt dit op gebaseerd? Het antwoord op deze vragen vind je hieronder.

Over gestegen energieprijzen en verhoogde voorschotten

Mijn voorschot wordt op 1 april 2022 verhoogd. Waarom?
Jouw woongebouw is aangesloten op een warmtenet. De prijs voor warmte via een warmtenet is gekoppeld aan de prijs voor gas. De gasprijs stijgt heel snel. Daarom wordt ook warmte duurder.

We kunnen niet voorspellen of deze prijs nog verder gaat stijgen. En of de overheid nieuwe maatregelen bedenkt om iets aan de stijgende prijzen te doen. Daarom verhogen we op 1 april 2022 jouw voorschot stookkosten, om te voorkomen dat je straks veel moet bijbetalen.
Hoe hoog wordt mijn nieuwe voorschot?

Dat staat in de e-mail of brief die je eind maart hebt gekregen. Als je inlogt op deze pagina kun je ook zien wat je voorschot stookkosten vanaf 1 april 2022 is.

Misschien kun je besparen op je energieverbruik. Dan gaan ook de stookkosten omlaag. Kijk op de website van Milieu Centraal voor een paar handige bespaartips.

Is de verhoging voor iedereen hetzelfde?

Nee. In januari hebben de energieleveranciers, zoals Eneco, Vattenfall en HVC, hun prijzen voor 2022 bekendgemaakt. Deze prijs is maximaal € 53,95 per Gigajoule (GJ). Dit bepaalt de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Energieleveranciers bepalen zelf hun tarief, als deze maar onder het maximum is. De verhoging hangt ook af van hoeveel warmte je gebruikt. Daarom kunnen prijsstijgingen verschillen.

Ik krijg ieder jaar geld terug en mijn verbruik is nog steeds hetzelfde als vorig jaar. Waarom wordt mijn voorschot dan alsnog verhoogd?

Dit staat verkeerd in de e-mail of brief. We hebben de bestaande voorschotten met een vast percentage verhoogd. Er is dus niet gekeken naar uw verbruik. Excuses voor het ongemak.

Is Woonbron mijn energieleverancier?

Je betaalt elke maand een voorschot aan Woonbron voor het gebruik van warmte. En krijgt ieder jaar een afrekening van ons. Wij zijn niet je energieleverancier. Je stookkosten worden wel door ons afgerekend. Op de afrekening staat hoeveel warmte je hebt gebruikt. En of je geld terugkrijgt, of juist moet bijbetalen.

Word ik gecompenseerd voor de hoge energieprijzen?

Omdat de prijs voor stroom en warmte zo snel stijgt, wil de overheid helpen. Er zijn een paar maatregelen. Deze maatregelen zie je terug op de stroomrekening:

  • Je betaalt in 2022 minder belasting voor stroom. Dit is gemiddeld € 150,- minder.
  • Je krijgt een extra korting van € 265,-. Dat is de vermindering energiebelasting.
  • Misschien gaat tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022 de belasting op stroom en gas omlaag, van 21% naar 9%.

Voor het gebruik van stroom heb je zelf een contract afgesloten met een energieleverancier. Misschien kan je voorschot voor stroom omlaag. Check dit bij je eigen energieleverancier.

Kijk voor actuele informatie op deze pagina van de Rijksoverheid.

Ik kan mijn energierekening niet meer betalen. Wat nu?

Vraag jouw gemeente om hulp. Of bel naar 0800 – 8115 voor hulp bij geldzorgen. Misschien heb je recht op een energietoeslag van maximaal € 800,-. Dit hangt af van je inkomen. Deze toeslag moet je zelf aanvragen.

Woon je in Rotterdam? Kijk op rotterdam.nl/energietoeslag voor meer informatie. Daar staan ook de voorwaarden. En haal een gratis Energiebox010 bij een Huis van de Wijk. Dat is een doos vol spullen waarmee je energie, water en geld bespaart.

Woon je in Delft? Kijk op delft.nl/milieu/energie/hulp-bij-hoge-energierekening voor meer informatie. Daar staan ook de voorwaarden.

Woon je in Dordrecht? Kijk op socialedienstdrechtsteden.nl/energiekosten voor meer informatie. Daar staan ook de voorwaarden.

Woon je in de Nissewaard? Kijk op nissewaard.nl/werk-en-inkomen.htm voor meer informatie. Daar staan ook de voorwaarden.

Woon je in Capelle aan den IJssel? Kijk op ijsselgemeenten.nl voor meer informatie. Daar staan ook de voorwaarden.

Waar kan ik informatie vinden over het besparen van energie?

Kijk op de website van Milieu Centraal voor een paar handige bespaartips.

Ik heb de e-mail of brief dubbel gekregen, klopt dat?

Nee, dit is een foutje. Je had maar 1 e-mail of brief moeten krijgen. Bij sommige huurders is dit fout gegaan. Het voorschot wordt maar 1 keer verhoogd.


Over stookkosten

Wat zijn stookkosten?

Sommige woningen hebben geen eigen cv-ketel. In die woongebouwen zorgt een collectieve ketel, warmtenet of stadsverwarming voor de verwarming van de woningen. Alle bewoners van deze woongebouwen betalen hiervoor iedere maand een bedrag vooruit. Dit noemen we voorschot stookkosten. De hoogte van dit bedrag is een schatting. Die maken wij op basis van de kosten van het jaar ervoor en de verwachting van het volgende jaar. Omdat alle bewoners voor hun eigen verbruik moeten betalen, zijn er op de radiatoren in je woning meters geplaatst. Deze meters houden bij hoeveel energie je verbruikt.

Let op: heb je een eigen cv-ketel in je woning? Dan reken je alle kosten direct af met je energiebedrijf.

Wat is het verschil tussen stook- en servicekosten?

Stookkosten worden soms verward met servicekosten. De afrekening servicekosten gebeurt apart en gaat over aanvullende diensten die Woonbron levert in de woongebouwen.

Meer informatie over servicekosten

Wanneer ontvang ik de afrekening stookkosten?

Een keer per jaar rekent Woonbron de stookkosten af. Dit doet Woonbron op twee verschillende momenten. Wanneer je de afrekening krijgt, hangt af van het stookseizoen dat voor jouw woongebouw geldt. In de meeste woongebouwen loopt het stookseizoen van 1 juli tot en met 30 juni. Voor andere woongebouwen is de periode 1 januari tot en met 31 december.


Na afloop van de stookperiode heeft Woonbron een halfjaar de tijd om de afrekening te maken. Dit is in de wet zo geregeld. Dus als het stookseizoen van 1 juli tot en met 30 juni is, ontvang jij de afrekening op zijn laatst vóór 1 januari. En, als het stookseizoen van 1 januari tot en met 31 december is, krijg je de afrekening op zijn laatst vóór 1 juli.

Wat staat er in de afrekening stookkosten?
Elke maand heb je een bedrag vooruit betaald (voorschot). In de afrekening wordt dit totaal opgeteld bij, of afgetrokken, van de echt gemaakte kosten. Op de afrekening zie je de warmte die je gebruikt hebt en het bedrag dat je daarvoor moet betalen. Dit zijn de verbruikskosten.

Naast de verbruikskosten moet je ook vaste kosten betalen. Dit zijn kosten zoals meterkosten, transportkosten of administratiekosten voor het meetbedrijf (ISTA, Techem, WMS). Als een gemeenschappelijke ruimte, zoals een recreatiezaal, ook verwarmt vanuit de collectieve CV-ketel, warmtenet of stadsverwarming, dan worden deze kosten verdeeld over de bewoners. Vaste kosten kunnen gelijk verdeeld worden (ieder huishouden moet evenveel betalen) of naar vloeroppervlakte.
Hoe werkt geld terugkrijgen / bijbetalen?

Je krijgt geld terug
Je krijgt geld terug als de voorschotten die je al hebt betaald hoger zijn dan de echte kosten.

Het bedrag staat binnen 3 weken op je bankrekening. Als je een betaalachterstand hebt dan trekken wij de achterstand eerst van dit bedrag af. Als je een betalingsregeling hebt dan maken wij het bedrag niet naar je over. Dit doen we ook niet als je een zaak bij de deurwaarder hebt.

Je moet geld bijbetalen
Het bedrag wordt automatisch van je rekening afgeschreven. Dit doen we alleen als je minder dan €100,00 moet bijbetalen.

Is het bedrag van deze afrekening hoger dan €100,00? Ga naar www.woonbron.nl/ideal om via iDEAL te betalen. Of maak dit bedrag dan zelf over naar rekeningnummer NL42 RABO 0330 5744 26 op naam van Stichting Woonbron. Vermeld dan wel je klantnummer.

Kan je het bedrag niet in één keer betalen? Neem dan meteen contact met ons op.

Kan ik bezwaar maken?

Ben je het niet eens met de afrekening servicekosten? Of denk je dat de afrekening servicekosten niet klopt? Dan kan je schriftelijk bezwaar maken. Dit kan je doen door een e-mail te sturen naar info@woonbron.nl. Als je informatie hebt waaruit duidelijk wordt dat de afrekening niet klopt, stuur dit dan mee. Nadat je bezwaar hebt gemaakt onderzoekt Woonbron of de afrekening klopt.


Huurcommissie

Leidt dit uiteindelijk niet tot akkoord, dan kan je de Huurcommissie om hulp vragen. Houd er wel rekening mee dat een proces bij de Huurcommissie binnen twee jaar na de afrekenperiode moet worden aangevraagd.


Over verwarming

Wat is stadsverwarming?

Stadsverwarming (ook wel restwarmte genoemd) is een netwerk van leidingen onder de grond. Door die leidingen stroomt warm water. Dat warme water wordt gebruikt om de woning te verwarmen met radiatoren of vloerverwarming.

Er is geen cv-ketel, boiler of een geiser in de woning nodig. Bij Stadsverwarming hebben de bewoners een metertje voor het verbruik in de meterkast van de woning zitten. De bewoners betalen géén voorschot voor de stookkosten aan Woonbron maar betalen rechtstreeks aan de betreffende leverancier.

Wat is blokverwarming?

Bij blokverwarming (ook wel collectieve verwarming of verwarming met een gasketel genoemd) staat er één grote ketel op het dak van het woongebouw of in een algemene ruimte. Vanaf de ketel lopen er buizen met warm water naar alle radiatoren in de woningen. Of naar de vloerverwarming. Op die manier worden de woningen verwarmd.

Voor warm water is er een boiler en/of een geiser of een collectieve warmwatervoorziening. Huurders met blokverwarming betalen maandelijks een voorschot voor de stookkosten. Dit is terug te vinden in de huurprijs. Blokverwarming is ook te herkennen aan de metertjes op de radiatoren die het verbruik bijhouden.

Kan de blokverwarming al eerder aan?

Wanneer de blokverwarming aan gaat verschilt per gebouw. Aan de instelling hiervan kan niet zomaar iets worden veranderd. Dit heeft namelijk invloed op de stookkosten voor iedereen in jouw gebouw. Pas als 70% van alle bewoners aangeeft dit te willen veranderen kan Woonbron dit aanpassen.

Bijna alle ketels zijn afgesteld op een vaste stooklijn, wat inhoudt dat de verwarming steeds hoger aangaat als het buiten kouder wordt. Is het buiten koud en wordt de woning toch niet goed verwarmd, dan is er waarschijnlijk iets kapot. Maak dan een reparatieverzoek aan via onze website.

Reparatieverzoek melden

In de video hieronder wordt uitgelegd hoe de afrekening wordt gemaakt. En hoe deze is opgebouwd.