Terugkoopregeling
Uw woning aan ons terugverkopen?
Bent u van plan te verhuizen? Doe een terugkoopverzoek via dit online formulier. Of stuur een aangetekende brief of een mail naar Woonbron Makelaars.
Woonbron Makelaars Postbus 2346
3000 CH ROTTERDAM
info@woonbronmakelaars.nl
Met deze brief biedt u, en uw eventuele mede-eigenaars, de woning aan ons te koop aan. U ontvangt van ons een terugkoopbevestiging waarin alle processtappen zijn beschreven die leiden tot een terugkoop. In de brief staat eveneens welke stukken wij van u nodig hebben voor wij de woning van u kunnen terugkopen. Nadat wij de gevraagde stukken van u hebben ontvangen, duurt het maximaal drie maanden voor wij de woning van u hebben teruggekocht.
Meer informatie over het terugkoopproces en tips voordat u gaat verhuizen, leest u in de brochure 'Hoe verkoopt u uw huis?'.
Ook vindt u meer informatie op de site van Woonbron Makelaars.
Februari 2017 - Koopgarant is bedoeld om kopen voor een grotere groep mensen bereikbaar, betaalbaar en minder risicovol te maken. Al meer dan een decennium brengt het (veelal jonge) woonconsumenten dichter bij hun droom om een eigen woning te bezitten. Wij geloven in de Koopgarantregeling en ervaren haar meerwaarde in de praktijk.
Koopgarant is geen reguliere koop. Het kent specifieke voorwaarden. We zien het als onze verplichting om klanten uitgebreid over de Koopgarantvoorwaarden te informeren en doen dit dan ook in iedere fase van het aan- en terugkoopproces. Bij dat aan- en terugkoopproces zien we verder toe op een eerlijke waardebepaling en -verdeling, onder meer via een onafhankelijke commissie Taxaties en een poule van taxateurs. Recent ontstaat discussie over de kwaliteit van de informatie die corporaties geven over de Koopgarantregeling.
Wij sluiten ons niet af voor deze discussie. Hoewel wij veel aandacht besteden aan onze informatie over Koopgarant, nemen we suggesties van onze (potentiele) kopers, toezichthouders en andere belanghebbenden om deze te verbeteren ter harte.
Onafhankelijkheid waardebepaling
Een onafhankelijke commissie – de Commissie Taxaties – ziet erop toe dat de taxaties van alle door Woonbron terug te kopen woningen correct worden uitgevoerd: onafhankelijk, transparant en van goede kwaliteit. De Commissie Taxaties bestaat uit drie leden, onder wie een vertegenwoordiger namens de kopers, één namens Woonbron en een onafhankelijke deskundige als voorzitter. Per regio benoemt de Commissie Taxaties een aantal taxatiebureaus aan wie de taxaties bij toerbeurt worden toegewezen. De toewijzing verloopt op deze manier volstrekt neutraal. Woonbron is de enige corporatie die op deze manier de onafhankelijkheid borgt. Dit doen we al sinds 2004.
Informatievoorziening waardebepaling
In het proces dat de koper bij ons doorloopt, wordt deze heel uitgebreid en op meerdere momenten geïnformeerd over de waardebepaling bij aan- en terugkoop. Koopgarant is geen ‘normale’ koop en daarom is er in alle fasen van het aan- en terugkoopproces aandacht voor het informeren over de voorwaarden. Hiervoor zetten wij diverse communicatiemiddelen in en werken we onder meer met rekenvoorbeelden. Het informeren van de klant gebeurt normaliter bovendien niet alleen door ons, maar ook door de notaris en de hypotheekadviseur.
Gebruik term Korting
Bij Koopgarant koopt de koper zijn woning tegen een lager bedrag dan de marktwaarde. Recent ontstaat de discussie of het verschil tussen de aankoop- en marktwaarde kan worden bestempeld als ‘korting’. Deze korting zou volgens sommigen bij terugkoop immers worden verrekend met de corporatie. Dit is feitelijk onjuist. Bij terugkoop delen de koper en de corporatie de – positieve of negatieve – ontwikkeling van de marktwaarde met elkaar (volgens een vooraf overeengekomen verdeling). Hierover wordt de koper bij Woonbron in alle fasen van het aan- en terugkoopproces uitgebreid geïnformeerd.
Als de term ‘korting’ in de praktijk tot verwarring leidt, zullen wij ons oriënteren op een andere formulering. Verbetersuggesties van onze (potentiele) kopers, toezichthouders en andere belanghebbenden nemen wij uiteraard ter harte. Wij willen onze klanten immers zo goed mogelijk informeren.
Hiernaast zijn er diverse andere partijen aanwezig. Een bouwkundige, een taxateur en een GE-keurder (gas- en elektrakeuring) doen de voorinspectie.
Voorinspectie: taxatie Een onpartijdige taxateur stelt in opdracht van u en ons het taxatierapport op. De Commissie Taxaties geeft opdracht tot taxatie aan een onafhankelijke taxateur. Binnen twee weken nadat de taxateur uw woning heeft getaxeerd, krijgen wij het taxatierapport.
Commissie Taxaties De Commissie Taxaties is een onafhankelijke instantie die erop toeziet dat de taxaties van alle door Woonbron terug te kopen woningen correct en objectief worden uitgevoerd: onafhankelijk, transparant en van goede kwaliteit. De commissie is zodanig samengesteld dat zowel de belangen van de bewoners/eigenaren als van Woonbron behartigd worden. Het voorzitterschap is in handen van een onafhankelijke deskundige. Meer informatie over de Commissie Taxaties vindt u ook op WoonbronMakelaars.nl.
Terugkoopaanbieding
Na ontvangst van het taxatierapport controleren wij het rapport op volledigheid. Bij onvolkomenheden nemen wij contact op met de taxateur. Als alles in orde is maken wij een terugkoopprijsberekening.
Wij sturen u een terugkoopaanbieding, samen met een kopie van het taxatierapport en bouwkundige rapport. Als u akkoord gaat met deze aanbieding, wordt door de notaris de Terugkoopovereenkomst opgesteld. Ook maakt de notaris met u een afspraak voor een definitieve transportdatum.
Geschillenregeling Het kan natuurlijk gebeuren dat u of wij het niet eens zijn met de taxatie van de woning of met de getaxeerde waarde van de verbeteringen die u heeft aangebracht. Indien u het zelf niet eens bent met een getaxeerde waarde, heeft u vanaf het moment van ontvangst van de Terugkoopovereenkomst, waarvan het taxatierapport deel uitmaakt, twee weken de tijd om uw bezwaar schriftelijk bij Woonbron kenbaar te maken. Vervolgens heeft u het recht te kiezen uit twee mogelijkheden voor beslechting van het geschil: de geschillenregeling óf een procedure bij de rechter. Uiterlijk de eerste werkdag na het verstrijken van de periode van een maand na de ontvangst van de Terugkoopovereenkomst dient u uw keuze bij Woonbron kenbaar te maken.
Volgens deze geschillenregeling wijst u zélf een taxateur aan en wijst Woonbron een andere taxateur aan. Deze taxateurs benoemen gezamenlijk een derde. Deze gecertificeerde taxateurs moeten werkzaam zijn in de plaats waar de woning staat en mogen niet onlangs betrokken zijn geweest bij een taxatie van de woning. Samen vormen zij de geschillencommissie en stellen zij een waarde vast, die bindend is voor beide partijen. Als gevolg van de geschillenregeling kan het voorkomen dat wij de terugkoopgarantie van drie maanden niet kunnen nakomen. Ook moet u rekening houden met (een deel van) de kosten van de geschillencommissie.
Verbouwingen die niet voldoen aan de regels van de overheid, of die zonder toestemming van de VvE zijn uitgevoerd, moeten ongedaan worden gemaakt. Mocht de woning niet goed worden opgeleverd, dan kan het transport worden uitgesteld. De eindinspectie vindt altijd plaats op de dag dat de woning bij de notaris getransporteerd wordt. Dit is meestal één uur voordat het transport bij de notaris plaatsvindt.