Skip to content

Dit is jouw huurverhoging in 2025

Bij veel bewoners gaat de huur dit jaar met 4,1% of 4,6% omhoog. De servicekosten en/of stookkosten gaan misschien ook omhoog of omlaag.

  • Woon je in een sociale huurwoning of middenhuurwoning? Jouw huurverhoging is 4,6%.

  • Woon je in een vrije sector huurwoning? Jouw huurverhoging is 4,1%.

  • Huur je een woonwagen, standplaats of kamer (onzelfstandige woonruimte)? Jouw huurverhoging is 4,6%.

  • Huur je een parkeerplaats, garage, berging, schuur of bedrijfspand? Jouw huurverhoging is 4,1%.

Misschien staat er een ander percentage in jouw huurovereenkomst. Dan verhogen we de huur met dat percentage.

Niet iedereen krijgt dezelfde huurverhoging
Bij sommige bewoners wordt de huur met €75 verhoogd. Dat hangt af van je inkomen. Dit is de inkomensafhankelijke huurverhoging. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Bij enkele bewoners wordt de huur met €25 verhoogd. Dat doen we bij huren lager dan €350 per maand.

Misschien twijfel je of jouw huurverhoging inkomensafhankelijk is. Kijk dan naar het bedrag. Is dit precies €75? Dan is de huurverhoging inkomensafhankelijk. Is het bedrag van de huurverhoging anders? Dan wordt jouw huur verhoogd met een percentage. In de e-mail of brief lees je welk percentage dit is.

Zelf bezwaar maken

Je kan bezwaar maken tot 1 juli 2025. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Doe eerst de bezwaarcheck om te kijken of je bezwaar kunt maken.

Bezwaarcheck doen

Zo berekenen we jouw huur

De huur die je betaalt bestaat uit verschillende onderdelen:

  • kale huur

  • (misschien) voorschot servicekosten

  • (misschien) voorschot stookkosten

De kale huur (ook wel netto huur genoemd) hebben we bepaald toen je van ons ging huren. Deze huur wordt alleen verhoogd bij de jaarlijkse huurverhoging. Of als we je woning verbeteren.

De huur van een sociale huurwoning mag nooit hoger worden dan de maximale huur volgens het puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Bij vrije sector huurwoningen mag dit wel. Dit zijn woningen die bij het begin van het huurcontract duurder zijn dan de huurtoeslaggrens van toen (ook wel liberalisatiegrens genoemd).

Woningwaardering

De huurprijs van een woning wordt vastgesteld door een puntenwaardering, ook wel woningwaardering genoemd. Deze woningwaardering is van toepassing op alle sociale huurwoningen en geeft de kwaliteit van de woning in punten aan. Ook het energielabel van uw woning vindt u in uw woningwaardering. Meer informatie over dit puntensysteem (woningwaarderingsstelsel) vindt u op de site van de Rijksoverheid.

De woningwaardering van uw woning kunt u bij ons aanvragen via het contactformulier.

Wat zijn servicekosten en wat zijn stookkosten?

De servicekosten zijn kosten voor verschillende zaken. Bijvoorbeeld verzekeringen, schoonmaak en de kosten van een complexbeheerder. De stookkosten zijn kosten voor het verwarmen van je woning. Je betaalt iedere maand een voorschot. En aan het einde van het jaar krijg je een afrekening.

De kale huur, servicekosten en misschien stookkosten zijn bij elkaar opgeteld de totale huur (ook wel bruto huur genoemd). Dit is de huur die je iedere maand aan ons betaalt.

Opbouw huur bekijken

Wat moet je zelf regelen? 

  • Betaal je via automatische incasso of iDEAL? Dan hoef je niets te doen. Wij passen het bedrag voor je aan. 

  • Betaalt de sociale dienst of een andere organisatie jouw huur? Geef dan je nieuwe huurbedrag zelf aan hen door. 

  • Maak je zelf (automatisch) het huurbedrag over? Pas het bedrag dan zelf aan. 

Vraag en antwoord

Hieronder geven we antwoord op vragen die wij vaak krijgen. De laatste update is van 10 april 2025. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.

Vragen over de huurverhoging

Vragen over de inkomensafhankelijke huurverhoging

Voor bewoners met een huurverhoging van €75 per maand.

Vragen over bezwaar maken