In april krijg je een e-mail of brief. Daarin staat met hoeveel procent jouw huur wordt verhoogd. En wat je nieuwe huur is. Op deze pagina lees je hier meer over.
Dit is jouw huurverhoging in 2024
Bij veel bewoners gaat de huur dit jaar met 5,3% of 5,5% omhoog. De servicekosten en/of stookkosten gaan misschien ook omhoog of omlaag.
- Woon je in een sociale huurwoning? Jouw huurverhoging is 5,3%.
- Woon je in een vrije sector huurwoning? Jouw huurverhoging is 5,5%.
- Huur je een woonwagen, standplaats of kamer (onzelfstandige woonruimte)? Jouw huurverhoging is 5,3%.
- Huur je een parkeerplaats, garage, berging, schuur of bedrijfspand? Jouw huurverhoging is 5,5%.
Misschien staat er een ander percentage in jouw huurovereenkomst. Dan verhogen we de huur met dat percentage.
Niet iedereen krijgt dezelfde huurverhoging
Bij sommige bewoners wordt de huur met € 50 of € 75 verhoogd. Dat hangt af van je inkomen. Dit is de inkomensafhankelijke huurverhoging. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.
Misschien twijfel je of jouw huurverhoging inkomensafhankelijk is. Kijk dan naar het bedrag. Is dit precies € 50 of € 75? Dan is de huurverhoging inkomensafhankelijk. Is het bedrag van de huurverhoging anders? Dan wordt jouw huur verhoogd met een percentage. In de e-mail of brief lees je welk percentage dit is.
Zelf bezwaar maken
Ben je het niet eens met de huurverhoging? Maak dan vóór 1 juli 2024 bezwaar. Controleer zelf of je wel bezwaar kunt maken. Doe daarom eerst de bezwaarcheck.
Bezwaarcheck doen
Op de website van de Huurcommissie staat meer informatie over bezwaar maken. Na 1 juli 2024 kun je geen bezwaar meer maken.
Zo berekenen we jouw huur
De huur die je betaalt bestaat uit verschillende onderdelen:
- kale huur
- (misschien) voorschot servicekosten
- (misschien) voorschot stookkosten
De kale huur (ook wel netto huur genoemd) hebben we bepaald toen je van ons ging huren. Deze huur wordt alleen verhoogd bij de jaarlijkse huurverhoging. Of als we je woning verbeteren.
De huur van een sociale huurwoning mag nooit hoger worden dan de maximale huur volgens het puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Bij vrije sector huurwoningen mag dit wel. Dit zijn woningen die bij het begin van het huurcontract duurder zijn dan de huurtoeslaggrens van toen (ook wel liberalisatiegrens genoemd).
Woningwaardering en punten bekijken
De servicekosten zijn kosten voor verschillende zaken. Bijvoorbeeld verzekeringen, schoonmaak en de kosten van een complexbeheerder. De stookkosten zijn kosten voor het verwarmen van je woning. Je betaalt iedere maand een voorschot. En aan het einde van het jaar of stookseizoen krijg je een afrekening.
De kale huur, servicekosten en misschien stookkosten zijn bij elkaar opgeteld de totale huur (ook wel bruto huur genoemd). Dit is de huur die je iedere maand aan ons betaalt.
Opbouw huur bekijken
Dit regel je zelf
- Schrijven wij iedere maand de huur automatisch van je rekening af? Of betaal je via iDEAL? Dan hoef je zelf niets te regelen. Wij passen het bedrag voor je aan.
- Wordt je huur betaald via de sociale dienst of een andere instelling? Dan geef je zelf door wat je nieuwe huur (en misschien huurtoeslag) wordt.
- Maak je zelf (automatisch) je huur over? Dan pas je zelf het bedrag aan.
Vraag en antwoord
Hieronder geven we antwoord op vragen die wij vaak krijgen. De laatste update is van 25 april 2024. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.
Vragen over de huurverhoging
Woonbron mag de huur van (sociale) huurwoningen elk jaar verhogen. De overheid bepaalt hoeveel de huur maximaal mag stijgen.
De inflatie is op dit moment erg hoog. Dat betekent dat veel producten en diensten duurder worden. Denk bijvoorbeeld aan de kosten voor het onderhouden en opknappen van jouw woning. Of het bouwen van nieuwe woningen. Ook wij gaan steeds meer betalen voor deze producten en diensten. Met de jaarlijkse huurverhoging kunnen we je in de toekomst nog steeds van dienst zijn.
Bij sommige bewoners is in februari 2024 het voorschot stookkosten verhoogd. Dat komt doordat stroom, gas en warmte de afgelopen jaren flink duurder zijn geworden. Dit is geen huurverhoging.
De jaarlijkse huurverhoging gaat over de kale huur (ook wel netto huur genoemd). De kale huur en het voorschot stookkosten en/of servicekosten samen zijn het bedrag dat je iedere maand aan ons betaalt. Dit is de totale huur (ook wel bruto huur genoemd). Op deze pagina lees je hier meer over.
Neem meteen contact met ons op, dan zoeken we samen naar een oplossing.
Hoe eerder je laat weten dat je problemen hebt met betalen van je huur, hoe beter we je kunnen helpen.
Meer lezen over hulp bij betalen
Bekijk ook de video met uitleg hieronder.
Dat doet de overheid. Zij bepaalt ieder jaar met welk percentage we de huren maximaal mogen verhogen. Op de website van de Rijksoverheid vind je de regels voor de huurverhoging in 2024.
Op 1 juli 2024. Vanaf dan betaal je de nieuwe huur.
Als je nu huurtoeslag krijgt dan hou je daar gewoon recht op. Ook als de huur boven de huurtoeslaggrens van € 879,66 uitkomt. Als je opnieuw huurtoeslag wilt aanvragen dan moet de huur wel lager zijn dan de huurtoeslaggrens.
Alleen bewoners die aan een paar volwaarden voldoen, krijgen in 2024 een eenmalige huurverlaging naar € 577,91 per maand. Deze voorwaarden zijn:
- Je hebt in 2023 of 2024 geen huurverlaging gekregen.
- Je huurt een sociale huurwoning of een woonwagen.
- Jouw huurcontract is ingegaan vóór of op 1 maart 2023.
- Jouw kale huur is op 1 januari 2024 hoger dan € 577,91 per maand.
- Jouw bruto inkomen in de 6 maanden voor de aanvraag is lager dan de bedragen in de tabel hieronder.
Huishouden | Gezamenlijk bruto inkomen in de 6 maanden voor de aanvraag is lager dan |
---|---|
Huishouden van 1 persoon, krijgt geen AOW | € 12.420 |
Huishouden van 1 persoon, krijgt wel AOW | € 13.215 |
Huishouden van 2 of meer personen, krijgen allemaal geen AOW | € 16.185 |
Huishouden van 2 of meer personen, minimaal 1 persoon krijgt wel AOW | € 17.575 |
Denk je dat je recht hebt op de eenmalig huurverlaging? Doe dan zelf de huurverlagingscheck via onze website. Blijkt daaruit dat je recht hebt op de eenmalige huurverlaging? Doe dan vóór 31 december 2024 een aanvraag.
Goed om te weten: de huurverlaging gaat niet meteen in. En de eenmalige huurverlaging geldt niet met terugwerkende kracht. Bijvoorbeeld: als je op 30 juni de eenmalige huurverlaging aanvraagt, dan gaat deze in op 1 augustus.
Dat is een foutje. Bij sommige bewoners staat de netto huur 2 keer in de e-mail of brief, of zijn er 'Service- en verbruikskosten verrekenbaar' of 'Overige niet Verrekenbare elementen' zichtbaar. Deze onderdelen staan dan op € 0.
Het totaalbedrag onderaan de tabel, de totale huur, klopt wel. Excuses voor het ongemak.
De Belastingdienst heeft de afspraken over het huren van een parkeerplaats of garage aangepast. Daarom betalen sommige bewoners vanaf 1 mei 2024 btw over de huur van een parkeerplaats of garage. Zij hebben daar in april 2024 een e-mail of brief over gekregen.
De afspraken zijn op 1 januari 2024 aangepast door de Belastingdienst
Soms hoort een parkeerplaats of garagebox niet bij de woning. Dit heet niet onlosmakelijk verbonden. De afspraak was dat als de parkeerplaats of garage in hetzelfde postcodegebied ligt als de gehuurde woning, er geen btw betaald hoeft te worden. Maar de Belastingdienst heeft deze afspraak aangepast. Zij zeggen dat er wel btw betaald moet worden over de kale huur. Woonbron betaalt de btw van januari tot en met april 2024. Vanaf 1 mei 2024 betalen bewoners zelf 21% btw.
Vanaf 1 juli 2024 gaat de huur van een parkeerplaats of garage omhoog met 5,5%. Omdat de Belastingdienst de afspraken heeft aangepast, verhogen wij de huur dit jaar 2 keer. We begrijpen dat dit een vervelend bericht is.
Lees meer op de website van de Belastingdienst.
Vragen over de inkomensafhankelijke huurverhoging
Voor bewoners met een huurverhoging van € 50 of € 75 per maand.
Normaal verhogen we de huur met een percentage. Dit jaar verhogen we de huur met een vast bedrag. Dat heeft de overheid bepaald. Deze verhoging is gebaseerd op jouw inkomen in 2022.
De gegevens over jouw inkomen hebben we gekregen van de Belastingdienst. Zij zegt niet wat jouw inkomen is, maar alleen of het zogenoemde huishoudinkomen hoger of lager is dan een bepaald bedrag. Dit staat op een zogenoemde inkomensverklaring.
Het huishoudinkomen zijn de inkomens van jou en alle andere bewoners van jouw huis. Bijvoorbeeld je partner of kinderen. Alleen bewoners die op het adres staan ingeschreven op 1 juli 2022 tellen mee. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
Is jouw huishouden veranderd in 2023? Of denk dat je de informatie over jouw huishouden niet klopt? Dan kun je bezwaar maken tegen de huurverhoging.
Ja, het inkomen van alle mensen die op het adres wonen telt mee. Van jongeren die op 1 januari 2024 nog geen 23 waren, telt alleen het inkomen boven € 22.356 mee. Hier houdt de Belastingdienst automatisch rekening mee.
Dan kun je bezwaar maken tegen de huurverhoging. Je moet dan wel laten zien dat het (huishoud)inkomen in 2022 anders is dan op de inkomensverklaring van de Belastingdienst.
Woonbron vraagt een nieuwe (tweede) inkomensverklaring aan de Belastingdienst. Als uit deze verklaring blijkt dat u recht heeft op een andere huurverhoging, dan passen wij uw huurverhoging aan. Als de inkomensverklaring hetzelfde is als de eerste inkomensverklaring dan blijft ook de huurverhoging hetzelfde.
Dit kan alleen als je een inkomensafhankelijke huurverhoging van € 50 of € 75 per maand hebt gekregen. Omdat jouw inkomen in 2023 lager is dan in 2022, kun je bezwaar maken. Dan kijken we naar het inkomen in 2023. Misschien krijg je dan een andere (lagere) huurverhoging.
We gebruiken de inkomensverklaring alleen om te bepalen welke huurverhoging je krijgt. Het is niet toegestaan om deze informatie ergens anders voor te gebruiken. Dat doen we ook niet.
Ja, de inkomensverklaring moet samen met het voorstel voor de huurverhoging worden verstuurd. Deze krijg je via een e-mail of brief.
Ja, je krijgt van de Belastingdienst een melding dat Woonbron je gegevens heeft opgevraagd.
Vragen over bezwaar maken
Bezwaar maken kan via onze website door eerst de bezwaarcheck te doen. Doe dit vóór 1 juli 2024.
Je kunt in een paar gevallen bezwaar maken tegen de huurverhoging. Doe daarom altijd eerst zelf de bezwaarcheck.
Nee, dat kan niet. Woonbron kan een bezwaar wel accepteren en de voorgestelde huurverhoging aanpassen.
Woonbron beoordeelt niet of het bezwaar klopt. Als de bewoners een bezwaar niet intrekt, moet Woonbron het bezwaar doorsturen naar de Huurcommissie. Het is uiteindelijk aan de Huurcommissie om te bepalen of bezwaren een goede reden hebben.
Meer informatie over