Huurverhoging in het nieuws
Mogelijk huurbevriezing sociale huurwoningen na akkoord voorjaarsnota
Op woensdag 16 april werd bekend dat er in het akkoord over de voorjaarsnota een huurbevriezing staat voor sociale huurwoningen in 2025 en 2026. Dit besluit is nog niet officieel. Het is nog niet vastgelegd in de wet.
Afgelopen week hebben wij onze huurverhogingsbrieven al verstuurd. We zijn namelijk verplicht om deze vóór 1 mei 2025 te verzenden. Als het akkoord over de huurbevriezing wordt omgezet in een wet, dan passen wij de huurverhoging aan. Zodra we hier meer over weten, laten we dat aan onze bewoners weten.
Dit is jouw huurverhoging in 2025
Bij veel bewoners gaat de huur dit jaar met 4,1% of 4,6% omhoog. De servicekosten en/of stookkosten gaan misschien ook omhoog of omlaag.
Woon je in een sociale huurwoning of middenhuurwoning? Jouw huurverhoging is 4,6%.
Woon je in een vrije sector huurwoning? Jouw huurverhoging is 4,1%.
Huur je een woonwagen, standplaats of kamer (onzelfstandige woonruimte)? Jouw huurverhoging is 4,6%.
Huur je een parkeerplaats, garage, berging, schuur of bedrijfspand? Jouw huurverhoging is 4,1%.
Misschien staat er een ander percentage in jouw huurovereenkomst. Dan verhogen we de huur met dat percentage.
Niet iedereen krijgt dezelfde huurverhoging
Bij sommige bewoners wordt de huur met €75 verhoogd. Dat hangt af van je inkomen. Dit is de inkomensafhankelijke huurverhoging. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.
Bij enkele bewoners wordt de huur met €25 verhoogd. Dat doen we bij huren lager dan €350 per maand.
Misschien twijfel je of jouw huurverhoging inkomensafhankelijk is. Kijk dan naar het bedrag. Is dit precies €75? Dan is de huurverhoging inkomensafhankelijk. Is het bedrag van de huurverhoging anders? Dan wordt jouw huur verhoogd met een percentage. In de e-mail of brief lees je welk percentage dit is.
Misschien verandert je huurtoeslag
Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid om de huur van je woning mee te betalen. Toeslagen kunnen veranderen. Bijvoorbeeld als je inkomen omhoog gaat. Of als er iemand verhuist.
Kijk daarom op toeslagen.nl of alles nog klopt. Pas de informatie aan als dat nodig is. Of maak een proefberekening als je nog geen (huur)toeslag krijgt. Meer weten? Kijk ook op toeslagen.nl/pasaan.
Zelf bezwaar maken
Je kan bezwaar maken tot 1 juli 2025. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.
Doe eerst de bezwaarcheck om te kijken of je bezwaar kunt maken.
Zo berekenen we jouw huur
De huur die je betaalt bestaat uit verschillende onderdelen:
kale huur
(misschien) voorschot servicekosten
(misschien) voorschot stookkosten
De kale huur (ook wel netto huur genoemd) hebben we bepaald toen je van ons ging huren. Deze huur wordt alleen verhoogd bij de jaarlijkse huurverhoging. Of als we je woning verbeteren.
De huur van een sociale huurwoning mag nooit hoger worden dan de maximale huur volgens het puntensysteem (het woningwaarderingsstelsel). Bij vrije sector huurwoningen mag dit wel. Dit zijn woningen die bij het begin van het huurcontract duurder zijn dan de huurtoeslaggrens van toen (ook wel liberalisatiegrens genoemd).
Woningwaardering
De huurprijs van een woning wordt vastgesteld door een puntenwaardering, ook wel woningwaardering genoemd. Deze woningwaardering is van toepassing op alle sociale huurwoningen en geeft de kwaliteit van de woning in punten aan. Ook het energielabel van uw woning vindt u in uw woningwaardering. Meer informatie over dit puntensysteem (woningwaarderingsstelsel) vindt u op de site van de Rijksoverheid.
De woningwaardering van uw woning kunt u bij ons aanvragen via het contactformulier.
Woon ik in een sociale huurwoning of vrije sector huurwoning?
Weet je niet precies of je in een sociale huurwoning (ook wel gereguleerde huurwoning genoemd) of vrije sector huurwoning (ook wel geliberaliseerde huurwoning genoemd) woont? Doe dan de check op de website van de Woonbond.
Wat zijn servicekosten en wat zijn stookkosten?
De servicekosten zijn kosten voor verschillende zaken. Bijvoorbeeld verzekeringen, schoonmaak en de kosten van een complexbeheerder. De stookkosten zijn kosten voor het verwarmen van je woning. Je betaalt iedere maand een voorschot. En aan het einde van het jaar krijg je een afrekening.
De kale huur, servicekosten en misschien stookkosten zijn bij elkaar opgeteld de totale huur (ook wel bruto huur genoemd). Dit is de huur die je iedere maand aan ons betaalt.
Wat moet je zelf regelen?
Betaal je via automatische incasso of iDEAL? Dan hoef je niets te doen. Wij passen het bedrag voor je aan.
Betaalt de sociale dienst of een andere organisatie jouw huur? Geef dan je nieuwe huurbedrag zelf aan hen door.
Maak je zelf (automatisch) het huurbedrag over? Pas het bedrag dan zelf aan.
Vraag en antwoord
Hieronder geven we antwoord op vragen die wij vaak krijgen. De laatste update is van 10 april 2025. Staat het antwoord op jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan een bericht via het contactformulier.
Vragen over de huurverhoging
Vragen over de inkomensafhankelijke huurverhoging
Voor bewoners met een huurverhoging van €75 per maand.